2012. október 18., csütörtök

Orvosi ellátás

Rengetegen kérdezik hogy is működik itt az orvosi ellátás. Igy mivel épp aktuális nálam a téma erről is irok megint. Kezdvén az elején. Angliában az orvosi ellátás ingyenes. Az ember fogja szépen az útlevelét, meg pár lakcimet igazoló levelet és beballag a körzeti rendelőbe regisztrálni. Ennyi kell hozzá semmi több. Bár sok helyen felmerül hogy kell NI number is a regisztrációhoz. De nem, nem kell. Nekem konkrétan nem is volt anno több mint egy évig. De nem is kérték sosem.
Amit még tudni kell hogy itt család-orvos van. Tehát egy rendelőbe, ugyanoda jár az egész familia apraja nagyja. Nincs külön gyerekorvos. A gyermekek ellátása 16 éves korig teljesen ingyenes. Úgy értem hogy amit az orvos felir gyógyszert, gyógyászati segédeszközt, akármit az is. És igen, ingyen van a fogamzásgátlás. Legyen az tabletta, spirál, injekció vagy implantátum.
Ha az embernek baja van bemegy elmondja a hasfájását. Ha olyan a probléma akkor a doki első körben elküd vérvételre. Egy ilyen kisvárosban mint a mienk itt kezdenek érdekesedni a dolgok. A dokitól kapsz egy űrlapot amin rajta vannak az adataid és hogy milyen vizsgálatokat kér az orvos, stb. meg egy sajtcetlit egy telefonszámmal hogy itt kérjél időpontot magadnak a vérvételre. Az időpont kérés ugye nem gond hisz magához az orvoshoz is csak úgy jut be az ember eleve. A gond az hogy itt nálunk a városban egy héten egyszer csütörtök délelőtt 9-12 között van vérvétel a Youth Centerben. Ha a hétre nem kapsz időpontot akkor majd kapsz jövőhétre, vagy azutánra. A "gyors" teszt elkészül egy hét alatt utánna már mehetsz is vissza az orvoshoz, esetleg szintén két hét múlva, mert csak akkora kapsz időpontot. Az orvosod közli hogy minden szép és jó vérvétel eredényeivel, de azért biztos ami biztos beutal ő téged kivizsgálásra a kórházba. 3-4 héten bellül küldenek is majd egy levelet hogy mikor-hova kell befáradnod. Szerény számitásaim szerint január-február környékén talán bejutok a kórházba a kivizsgálásra. Mindezt úgy hogy szeptemberben jelentkeztem először a dokinál. Persze csak ha nem felejtik el ezt az egészet, mert pár éve a fiamnál pl. totál elfelejtette a doki hogy őt be kell utalni. Akkor talán az is kiderül mi a fene bajom van. Folyt. köv. ha eljutottam a kórházba. :-))
Mielőtt valaki megkérdezi mért nem mentem a sürgősségire.... Leginkább azért mert 15 mérföldön bellül nincs ilyen. Szóval nem tudok csak úgy beugrani. A másik....amennyire én szeretem az orvosokat, úgy igazándiból nem zavar ez az itteni "ej ráérünk arra még" tipusu hozzá állás. :-))

6 megjegyzés:

GlobalGrover írta...

hihetetlen hogy ennyire ingyenes ez ott.... itt Amerikaban nagyon draga :-(

éva judit írta...

Ha szabad meg jegyeznem itt is ugyan így működik a rendszer csak nem ekkora idő eltéréssel. Ugyan úgy van saját dokink akihez járunk pedig nem is abban a kerületben lakunk és ő ad beutalót ahova be kell jelentkezni de azért a vérvétel gyors és nem kell heteket várni. De itt is vannak olyan helyek ahova hónapokig várunk mire bejutunk vagy fizetsz és nem is akár mennyit.Sok helyre itt is időpontot kell kérni,mondjuk ez egy nagy város több az ellátás de nem gyorsabb :)meg szarnak az ember fejére és ha reklamálok még le is baszarintanak :)

Merika írta...

Az eleje még tetszik is, de a továbbiak már kb. itthon is így vannak. Nálunk nyár közepe óta a vérvételre is be kell jelentkezni, eddig ez nem volt. A múlt héten két hétre kaptam időpontot.A kardiológiára szeptemberben, november közepére.Egy ismerősöm csípőprotézis műtétre tavaly októberben írták fel és most novemberben műtik. Közelít hozzánk Európa!!!!

Unknown írta...

Merika, szerintem nem Európa közelít Magyarországhoz, hanem fordítva.

A magyar egészségügy szerintem messze felülmúlja az angolt. Lehet, hogy ingyenes, de egy rakás kupacot nem ér sajnos.

Az orvosok jellemzően egy dolgot mondanak Angliában: szedj paracetamolt és majd meggyógyulsz... :D Hát ehhez nem kell orvosi diploma. :)

Előfordulhat, hogy az ember egy bokaszalag szakadással 3-4 hónapot vár, hogy megműtsék. Annó engem Magyarországon még aznap műtöttek.

Nőgyógyászt itt (Anglia) lényegében sose látsz. A szűrést 3 évente egy nővér végzi érdekes körülmények között. Állítólag ez a 3 év is csak pár éve ennyi, mert előtte 5 év volt.

Sajnos, mind a magyar oktatást, mind a magyar egészségügyet igyekeznek lebutítani más országok szintjére. Egész jól haladnak ...

Dora írta...

@ Hella: jaj, jaj, egyet ertek :(

Ziebi írta...

Itt is hasonló, ha nincs komoly bajod várhatsz hónapokat. Viszont mikor sürgősen kellett valami mindig kaptam azonnal időpontot. Igaz, fizetjük is a drága biztosítást. És hát az hogy partnerként kezelnek nem valami alsóbbrendű lényként, az nekem mindent megér.

Ami vicces az a fogorvos. Év elején voltam tisztításon, és aug-ra kaptam időpontot egy ellenőrzésre. Akkor muszáj volt lemondanom, leghamarabb decemberre tudtak időpontot adni :D DE itt is, ha sürgős lenne fogadnának.